2015. május 29., péntek

Miért éppen házasság? "Hűség, drága kincsem..."


„Még nem állunk készen rá”
Akik ezt mondják, azok nem a házasságot utasítják el, hanem annak időpontját tolják későbbre. A halogatás háttere az a félelem, hogy esetleg rossz döntést hoznak. Ennek egyik formája, amikor a pár hosszú, sokéves ismeretség után sem képes továbblépni, nem tudnak elköteleződni, hanem valamilyen külső-belső bizonyosságra várnak. A kapcsolat ilyenkor megreked és gyakran szakítás a vége, hiszen az emberi kapcsolatok dinamikája is a fejlődésre és egyensúlyra törekszik. Nem lehet a végtelenségig fenntartani egy bizonytalan helyzetet, ahol minden megvan, csak a döntés hiányzik.

A halogatásnak egy másik formája lehet az élettársi kapcsolat is, amelynek során két ember „kipróbálja” egymást, ami logikus érvelésnek tűnik. Ám az ilyen elköteleződés nélküli együttélés előbb-utóbb azt jelenti mind a pár, mind a környezet számára, hogy összetartoznak – anélkül, hogy ezt tudatosan eldöntötték volna. Tehát a „próbaidőszak”-ból nagyon könnyen lecsúsznak egy közös, döntés nélküli instabil élettársi viszonyba.

A személyiség erőforrásait és boldogulását kutató pozitív pszichológia azt hangsúlyozza: a házasságkötés nem azt jelenti, hogy a jegyespár szerelme végérvényesen érett és lezárt folyamat, amelyet pusztán „konzerválnak” az esküvővel, amikor hűséget fogadnak egymásnak. Sokkal inkább arról van szó, hogy a pár készen áll az elköteleződésre, össze akarják kötni az életüket és vállalják egymást jóban-rosszban, tehát képesek és akarnak tovább fejlődni a kapcsolatban.

„Nem tudhatom, hogy mindig szeretni fogom-e?”
Ha a szerelem tényleg csak egy erős érzés lenne, ami valahogyan kívülről ránk szállt és amely fölött egyáltalán nincs hatalmunk, hogyan ígérhetnénk meg bárkinek is, hogy örökké szeretni fogjuk? – tesz fel a kérdést Erich Fromm, a neves pszichoanalitikus.
A szeretet képesség és viszonyulás, amely erőfeszítést, akaratot, tetteket és kitartást igényel. Ez a hozzáállás azonban rendkívül háttérbe szorul a mostani, fogyasztásra összpontosító kultúránkban. Egyrészt kényelmességre sarkall, amelyben passzívan elfogadunk érzéseket és megfellebbezhetetlen külső valóságnak tekintjük őket, másrészt kialakítja bennünk azt a szemléletet, hogy a személyeket a tárgyakhoz hasonlóan megszerezzük, aztán ha már nem szolgálja a céljainkat vagy kényelmetlen „elromlott”, akkor kidobjuk, lecseréljük újabbra.

Ahhoz, hogy egy párkapcsolat hosszú távon fejlődhessen, szükség van elköteleződésre és döntésre.
Egy valódi kapcsolatban azonban a másik személy nem eszköz, aki céljaim elérésére szolgál, hanem tár az életúton. Amíg nem az, csak használom és kihasználom. Egy valódi kapcsolat és abban az elköteleződés annak kimondása, hogy a másiknak nem egyes tulajdonságait szeretem, hanem őt magát, személyesen és egészen. Egész lényéhez viszonyulok, a hibái ellenére: s ez nem egyfajta tökéletességbe vetett illúzió, sokkal inkább tisztánlátás és elfogadás.

A házasság, mint fejlődés
A fentiek után legfontosabb annak a felismerése, hogy az esküvő egy közös út eleje és nem a vége: a pár kimondja, hogy „mostantól együtt szeretnénk fejlődni és egyre jobban alkalmazkodni egymáshoz”.
A hatékony alkalmazkodás azonban nem önfeladást, önmegtagadást jelent, hanem egymással és a környezettel való egyensúlyt, amikor összhangba tudjuk hozni a külső, például családi, munkahelyi elvárásokat belső szükségleteinkkel, vágyainkkal és képességeinkkel. Ebben a folyamatban egyre részletesebben és kifinultabban ismerjük meg önmagunkat, a férjünket/feleségünket és kettőnket, mint párt.

Az esküvő és a mézeshetek egyensúlyi állapotát szükségképpen az összecsiszolódás feszültségei követik. Elindul a család életciklusa: fiatal házas „fészekrakó” időszak után a várandósság és a kisgyermekes család, az iskoláskorú és serdülő gyermeket nevelő időszak jön, majd lassan kirepülnek a gyerekek és „üres lesz a fészek”.
Mindegyik állomás olyan fejlődési feladatot jelent, amely szükségképpen feszültséggel, egyensúlyvesztéssel jár. A családpszichológia ezt fordulópontnak (görögül krízis) tekinti, amelyet a házaspár és a családtagok jól és rosszul is megoldhatnak. Ilyenkor a cél, hogy ne az előző, korábbi egyensúlyba próbáljunk visszakerülni (például a gyerekek születése után ne akarjunk úgy élni és annyit dolgozni, mintha nem lenne gyermekünk; a kamasztól ne várjunk olyan szófogadást, mint az óvodástól), hanem egy magasabb szinten rendezzük újra az egységet. Az egyensúly és a változás folyamatos mozgása és egyre magasabb szintű megoldása tulajdonképpen maga a fejlődés, mind egyéni, mind párkapcsolati és családi szinten.

Mindez nem lehetséges elköteleződés nélkül, hiszen ez adja a keretet és a kötődés biztonságát. Ahhoz, hogy egy párkapcsolat hosszú távon fejlődhessen, szükség van elköteleződésre és döntésre. Jól tudjuk, hogy a házasságot és együttélést vizsgáló kutatásokból kiderül, hogy ugyanolyan körülmények között a házasságok sokkal inkább fennmaradnak, mint az élettársi kapcsolatok.

Sok megromlott házasságban elég lenne pusztán arra felhívni a figyelmet, hogy egy kapcsolatban szükségszerűen kialakulnak nézetkülönbségek és feszültségek, mivel nem vagyunk egyformák. Ezektől a konfliktusoktól azonban nem kell megijedni, ezek csak azt mutatják, hogy különbözünk, de nem azt, hogy rosszul választottunk párt és el kellene válni. Az elkötelezettség a viták és krízisek pozitív megoldása iránt nemcsak a párkapcsolatot teszi stabilabbá, hanem a kötődés biztonsága kisugárzik az élet más területeire is, és teherbíróvá teszi a személyiséget az élet kihívásival szemben.

Szerzők: Perczel Forintos Dóra, Percel Júlia

Hogyan tanítsuk meg gyerekeinknek, miként kezeljék érzelmeiket?

Ahhoz, hogy elősegítsük gyermekünk érzelmi intelligenciájának (EQ) fejlődését, elsősorban a saját érzelmeink kifejezését kell megtanulnunk.
Ha készek vagyunk erre, akkor érdemes a jövőben néhány dologra fokozott figyelmet fordítanunk. Elsősorban úgy taníthatjuk meg, hogy beszélünk neki saját érzelmeinkről, például: „Anya mérges, mert bekoszolta az új ruháját.” Jó, ha rendszeresen megnevezzük a gyermek érzéseit is, visszatükrözve számára, hogyan érzi magát egy-egy helyzetben: „Látom, hogy szomorú vagy, mert nem találod a kisautót. Gyere, segítek megkeresni!” Értékeljük, dicsérjük, amikor megfogalmazza pozitív és negatív érzéseit, ezzel visszaigazoljuk számára, hogy ez fontos és jó dolog. Ha agresszíven viselkedik, tombol, mutassuk meg neki, hogyan kezelheti másként a negatív érzelmeit: „Ne üss, csípj, rúgj – próbáld elmondani szavakkal, miért vagy dühös!”. Segítsünk neki elviselni a sikertelenséget: „Gyere, próbáljuk meg újra együtt!” Soha ne kívánjunk tőle olyat, amit életkori sajátosságai még nem tesznek lehetővé – ne tartsunk például osztályfőnöki órát arról, miért nem adta oda a kisvödrét a homokozóban a másiknak. A kisgyermek még egocentrikusan gondolkozik, s ez normális – ne vonjunk le ebből olyan következtetést (s pláne ne fogalmazzunk meg számára!), hogy önző felnőtté válik, aki nem törődik másokkal. Ha úgy irányítjuk a beszélgetéseket, hogy az érzelmek is szóba kerüljenek, ha hangosan kimondjuk, amit érzünk, és tőle is megkérdezzük, ő hogyan érez adott helyzetben, akkor természetessé válik számára érzelmeinek kifejezése, és lesznek is rá szavai. Minél korábban kezdődik meg ez az érzelmi tanulás, annál hatékonyabb és eredményesebb lesz. Rengeteg olyan spontán helyzet adódhat a hétköznapokban, amelyeket ki lehet használni beszélgetésekre hangulatokról, konfliktusmegoldásról és az érzelmek kezeléséről. A gyermek azt is megtanulja ebben a folyamatban, hogy egyszerre akár két érzelmi állapotot is megélhet, és ez természetes dolog. Az érzelmi kompetenciát csak személyes történeteken, pillanatnyi eseményeken, filmek, könyvek megbeszélésével lehet fejleszteni.
Érzés vagy gondolat?
Az általános kijelentések helyett beszéljünk érzelmekről, például a „Te nem vagy normális!” helyett szerencsésebb azt mondani: „Elszomorít, hogy így viselkedsz”. Fontos, hogy meg tudjuk különböztetni gondolatainkat az érzéseinktől, és vállaljunk is felelősséget értük. Ne általánosítsunk, hanem fogalmazzunk egyes szám első személyben. Tréningjeimen jól érzékelem, hogy a legtöbb ember számára ez problémát okoz, és csak többszöri kérés után áll rá a nyelvük, hogy „az ember ilyenkor mérges lesz” helyett azt mondják: „ilyenkor mérges vagyok”. Fontos, hogy soha ne utasítsuk el a gyermek érzéseit, mert ez csak hevessé és zavarodottá teszi őt – míg az érzelmek elfogadása, elismerése és tisztelete segítségére lesz az adott helyzet feldolgozásában, ezáltal problémamegoldó képessége is javul. Minden érzést el lehet fogadni, csak a cselekedeteket szükséges korlátozni. A legsúlyosabb hiba, ha nem ismerjük el gyermekünk érzelmeit: „Ne sírj, ez semmiség!”, illetve az a rettenetes szülői kijelentés, hogy „Mire katona leszel, elmúlik!” Mit szólnánk ahhoz, ha valaki a mi problémánkat, negatív érzésünket kezelné hasonló módon? Jó lenne mindörökre megjegyezni azt a szabályt, hogy érzésekkel sohasem vitatkozhatunk, mert mindenkinek joga van ahhoz az érzelmi állapothoz, amit adott pillanatban megél. Azt se mondjuk meg a gyermekünknek, hogy mit kellene éreznie adott szituációban, például: „Szeretned kell a testvéredet!” Ha kell, akkor szeretni fogja? Hasonló felszólítás a felnőttben is dühöt és gyűlöletet keltene – miért gondoljunk, hogy ez gyermekkorban másképp van? Ilyen módon nem javítani, csak súlyosbítani tudunk egy-egy rossz helyzeten. Káros a másokkal összehasonlítgatás is, amiből a gyermek megszégyenülten kerül ki, és jó eséllyel megutálja azt a másikat, akivel összehasonlítva alul maradt. Ugyanilyen romboló hatású az is, ha nevetségessé tesszük érzései miatt olyan kijelentésekkel, mint például: „Ez gyerekes viselkedés, csak nem sírsz?” Az ilyen mondatból azt tanulja meg, hogy nem fejezheti ki őszintén, ami éppen benne él, hanem alakoskodnia kell, hogy mások elfogadják.
Énközlések
Sok szülő, amikor zavarja gyermeke viselkedése, paranccsal, „prédikálással”, tanácsokkal pró¬bálja megoldani a helyzetet. Ezeket a közléseket nevezik „teüzeneteknek”: „Azonnal hagyd abba!”; „Szégyelld magad!” Az ilyesmivel fokozzák a gyermek ellenállását, rombolják az énképét. A Gordon-módszer az egyik legismertebb kommunikációs technika, amely a szülő–gyermek kapcsolatban felmerülő problémák felismerésére és a konfliktusok megoldására kínál gyakorlati tanácsokat. Az empátiára, a feltétel nélküli szeretetre, valamint a gondolat és közlés közötti összhangra épülő módszer megtanít arra, hogyan beszéljünk gyermekünkkel az elfogadás nyelvén, hogyan használjunk „énüzeneteket” a kommunikáció elősegítésére. Például: „Fáradt vagyok, és nem tudok pihenni, ha ilyen zaj van, ezért szeretném, ha most kicsit csendesen játszanál”. Ne essünk kétségbe, ha eleinte ez nem mindig sikerül. Ezt a beállítottságot nem egyik napról a másikra tanuljuk meg, sok gyakorlást igényel, ugyanakkor a gyermek sem fog ezekre a kérésekre azonnal reagálni. Az énközlés része a viselkedés leírása – „amikor késve érsz haza, és nem szólsz –, a saját érzelmek kifejezése a másik személy viselkedésének következményeként – aggódom, mérges vagyok – és a viselkedés következményeinek megfogalmazása a saját személyünkre nézve –„Nem tudom, hol lehetsz, nem ért-e valami baj?” Az értő hallgatást megnehezítik az utasítások, ugyanakkor szülőként teljes mértékben jogunk van dühösnek lenni anélkül, hogy bűntudatot kellene éreznünk emiatt. A gyermekben így tudatosul, hogy nem vagyunk közömbösek a cselekedetei iránt, és hogy vannak határok, amelyeket be kell tartani. Jogunk van kifejezni a haragunkat, de úgy, hogy közben ne szégyenítsük meg a gyermekünket. Ebből a viszonyulásból a gyermek megtanulja, hogy a düh természetes dolog – és meg lehet tanulni bánni vele. Érzéseket nem lehet és nem is szabad tiltani!

Kádár Annamária cikke a HVG Extra Pszichológia 2014/3. számából 

2013. október 16., szerda

A piros pöttyös kanna súlya


Ez a „muszáj erőn felül teljesíteni” beégett mélyen a lelkébe. Egész életében kíméletlenül hajszolta önmagát. Nem ismerte a fáradtság, nem bírom, pihenek szavakat, nem engedte meg a sírást, mint a gyengeség jelét. 
Amilyen kemény volt önmagával, olyan keménnyé vált a környezetével szemben.

Volt egyszer egy kicsi lány, két idős szülő kései gyermeke. Dolgos, földműves emberek voltak, hajnaltól estig robotoltak a földeken. Ez a kicsi teremtés, alig 5 évesen ült a dűlő végében és hordta egy piros pöttyös vizeskannában a vizet szüleinek. Törékeny, vézna leányka volt, majd megszakadt, míg cipelte a kannát. De vitte, mert szerette szüleit, mert úgy érezte, muszáj.



    "Muszáj erőn felül teljesítenem!"











Ez a „muszáj erőn felül teljesíteni” beégett mélyen a lelkébe. Egész életében kíméletlenül hajszolta önmagát. Nem ismerte a fáradtság, nem bírom, pihenek szavakat, nem engedte meg a sírást, mint a gyengeség jelét. Amilyen kemény volt önmagával, olyan keménnyé vált a környezetével szemben.

Teltek az évtizedek, sikeres, dolgos felnőttként élte az életét, eközben feltámadt benne a vágy önmaga mélyebb megismerésére. Útja egy pszichodráma módszerrel vezetett önismereti csoportba vezette.
Néhány hónap után jelezte, mostanában nagyon fáradt, szinte alig bír dolgozni, nem érti mi történik. „Ez számomra ismeretlen érzés” – mondta. Játékba vitte ezt a témát, ahol azzal szembesült, azt a piros pöttyös kannát soha nem szabad letennie. Azzal szembesült elpusztítja magát és még csak nem is tud róla. Dühösen vágta földhöz a kannát, és zokogott: „Elég, elég, én élni akarok! Nem akarok az általam rakott máglyán elégni!”

Azonnal orvoshoz ment, és egy hét múlva kezében volt a diagnózis: vastagbélrák. Műtét, kemoterápia, gyógyulás. 
Közben belső változások sora: mert gyenge lenni, szeretettel és elfogadással fordult teste és lelke felé. Megtanulta megélni és kimutatni érzéseit, tudott dühös lenni, sírni, örülni, önfeledten kacagni. Megtanult nemet mondani családnak, barátnak, az egész világnak. Kétéves közös munka után ma évek óta szabad lélekként szárnyal. Egyrészt boldog, kiegyensúlyozott, cselekvési szinten szereti önmagát, vigyázva, féltve, felelősséget vállalva. Másrészt, amíg önmagának nem árt vele, sokat ad a családjának, környezetének. Társadalmilag aktív, számos területen segíti embertársait. 

Megjárva a maga El Caminóját, mára megérkezett az időskorba, ahol az ősz gazdag színvilágában pompázik és virul teste-lelke. Telve álmokkal, célokkal, tenni akarással. 

Indulj el te is hogy megékezhess!

2013. szeptember 18., szerda

HATALOM - SORS - FELELŐSSÉG

Önismereti pszichodráma csoportba 
várjuk azokat, akik kezükben akarják tartani sorsuk formálását

"Kezemben a hatalom, én írom a sorsomat."
Csoportvezetők:
Galambosné Varjú Blanka és Novák Magdolna
pszichodráma vezetők

Időtartam: 12 hónap, 140 óra. 2013. november 23-tól 2014. októberig, havi egy alkalommal, 
szombatonként, 8.00–18.00 óráig.
Helyszín: Békéscsaba, belváros
Óradíj: 1.100 Ft. melyet havi 13.000 Ft-os  részletekben lehet fizetni.
Sorsfonó Egyesületi tagoknak 20 %,  kedvezmény.
Jelentkezés:
G. Varjú Blanka: 30/2319-216; gvblanka@gmail.com
Novák Magdolna: 30/3700-881; magdolna.novak@gmail.com
A csoport indítását megelőzően mindenkivel személyes találkozást tervezünk. 

Az általunk vezetett csoportjainkba járók véleménye az egyéves pszichodráma módszerrel végzett önismereti munka eredményéről:
  •   Megélhetem, megérthetem ÉNEM legrejtettebb titkait, és a játék gyönyörű.
  •   Önmagam megismeréséhez lelkem legmélyére kell néznem.
  •   Mert a csoport segítségével kezdem összerakni a miérteket, mint egy több dimenziós képet. Amíg nem találtam az alapokat, hiába rakosgattam a részeket nem lett (lesz) belőle egész.Remélhetőleg már közel állok  a gyönyörködéshez.
  •   A láthatatlan probléma láthatóvá válik. Megfogható, és eldobható.
  •   Kapaszkodót kerestem a hétköznapokhoz, és belsőnyugalmat találtam.
  •   Szuper, hogy az eddig cipelt ősi csomagokat végre letehettem. Szabadon élhetek.


Bővebben: www.pszichodramak.blogspot.hu

Id

2013. május 22., szerda

Kétségbeesés, küzdelem, elfogadás – utam a 2-es típusú cukorbetegségben érintettek mentálhigiénés konzultációjáig



„Talán nekem is van közöm ahhoz, milyen sors vár rám ezután, lehet hogy nemcsak egy szerencsétlen áldozat vagyok, hanem önmagáért felelősséget vállalni képes ember is.”

Kórházunk új szolgáltatása keretében – a Sorsfonó Önismereti Egyesület felajánlásaként - lehetőséget kínálunk Önnek egy díjtalan mentálhigiénés konzultációra, ahol lehetősége nyílik a 2-es típusú cukorbetegséggel együtt járó lelki problémákról való segítő beszélgetésre, az életmóddal és a táplálkozással kapcsolatos konkrét, személyre szabott gyakorlati problémák megbeszélésre. Egy fő maximum 3 alkalommal veheti igénybe.
A konzultációt vezeti:
Galambosné Varjú Blanka mentálhigiénés szakember

Egy rövid hír, mely napjainkban látott napvilágot a Békéscsabán.

Ki vagyok én, mi vezetett ehhez a felajánláshoz? Blogomon sokmindent elmondtam már magamról, munkámról, most egy sajátos szelettel kívánok bemutatkozni.

2012. március 17-ét mutatott a naptár, amikor kezembe kaptam a laboreredményem. A közel húsz éve kezelőorvosom még nem látott nálam ilyen rossz eredményt. Vércukrom 11,8, HbA1c 9,7, rossz májfunkció, hasnyálmirigy működési zavar, és még hosszan sorolhatnám a rossz eredményeket. Azonnali hasi ultrahang vizsgálat, laborkontroll. A végeredmény 2-es típusú cukorbeteg lettem.

Meghallgattam orvosomtól, hogyan tovább, de szinte semmit nem tudtam felfogni. Csak az zakatolt bennem, soha többé nem élhetek „normális életet”, bújtam az internetet, egyre reménytelenebbnek éreztem az elkövetkező éveimet.
Ráadásként egekbe szökött a korábbi normális vérnyomásom. Rohantam a szemorvoshoz, újabb lesújtó hír: a szemfenéken már láthatók a cukorbetegség és a magas vérnyomás okozta elváltozások.

 Ebben az időszakban összefutottam egy kedves ismerősömmel, aki közölte a férje cukorbeteg, és most vesedialízisre jár (szövődmény!). Ha tudna 10 kilót fogyni szóba jöhetne veseátültetés. Aztán ráadásként megtudtam, egy tőlem 10 évvel fiatalabb volt kollégám megvakult a cukorbetegségtől, és néhány éve meghalt.

Lelkemben már összeraktam kétségbeejtő jövőmet, megvakulok, levágják a lábam, felmondja a vesém a szolgálatot. Az már csak apróság, hogy inzulinra fognak, és naponta szurkálhatom magam. Tudtam magamról, az átlagnál érzékenyebb ember vagyok, és azt is, hogy az csak rontja a helyzetemet, hiszem a lelki tényezőknek is nagy szerepe van a betegség kialakulásában, kórlefolyásában.

Eltelt néhány hét és sikerült megfordítani a látásmódomat. Talán nekem is van közöm ahhoz, hogy milyen sors vár rám ezután, lehet nemcsak egy szerencsétlen áldozat vagyok, hanem önmagáért felelősséget vállalni képes ember is.
Megszületett a döntésem: először is mindent megtanulok amit lehet erről a fránya betegségről, aztán végiggondolom, mit hogyan tudok beépíteni az új életembe, anélkül, hogy áldozatként tekintsek önmagamra.
Az önsajnálatból lassan, lépésenként átmentem a küzdésbe, minden nap kerestem, mi az amivel elviselhetővé tudom tenni megváltozott helyzetem.
  

  
Konzultáltam dietetikussal, sorstárssakkal. És nem utolsó sorban pszichológus segítségét is igénybe vettem.
Kezelőorvosom felkészített arra, hogy rövidesen megkezdi gyógyszeres kezelésem, csak egyenlőre megfigyeli a táplálkozás és életmód váltásra hogyan reagál a szervezetem.
Júliusban bekövetkezett a nagy fordult, az éhgyomri vércukrom 6,2 lett, a HbA1c értékem 5.8. Rendeződött a májfunkcióm és a hasnyálmirigy működésem. Egyéb értékekben is pozitív változást jelzett a laborvizsgálat.
Felcsillant a remény, érdemes küzdeni, komolyan venni magam. Ez a változás szárnyakat adott. Igen, mások lettek a körülvevő határok, de ki lehet alakítani egy örömteli életet így is.

Először csak tudomásul vettem, majd lassan elfogadtam a megváltoztathatlan tényt: 2-es típusú cukorbeteg vagyok, amíg élek.

Megtanultam másképp főzni, már rutinból működött miben mennyi és milyen típusú szénhidrát van. Megtanultam utazni, családi és egyéb rendezvényeken résztvenni, úgy hogy ne kerüljek kiszolgáltatott helyzetbe. Sok mindenre én jöttem rá, és mindig izgalommal vártam az újabb laborkontrollt. Az eredmény nem maradt el. Ahogy a testi és lelki energiáimat a minőségi életem felépítése szolgálatába állítottam, kiderült, nekem is süt a nap az égbolton.

Nehéz év van mögöttem, de nem bánom küzdelmem egyetlen percét sem. Büszke és elégedett vagyok, hiszem, ez rajtam múlott. A 2013. májusában átvett laborétekben, gyakorlatilag nincs csillag – és mindez gyógyszeres segítség nélkül! Éhgyomri vércukor 5,3, HbA1c 5,7, miközben a 66-dik életévemben járok. Szemvizsgálaton mindent rendben találtak, a szemfenéken kóros elváltozás nem található.
Úgy érzem, ezt a csatát megnyertem hosszú távon.

Nos ez az én történetem, ami arra motivált, segítsek sortársaimnak is eligazodni e betegség útvesztőiben. Megtalálni a saját járható útjukat, kialakítani egy számukra elfogadható más, de minőségi életet. Hiszek benne, erre mindenki képes.


2012. november 12., hétfő

Út a halál markából az élet öleléséhez


“Megértette azt, hogy a test egy olyan csodálatos hangszer, amelyen játszik az idegrendszerünk, játszik a tudatos tudatunk, játszik az érzelmi tudatunk, de a nagy játékosok egymással fantasztikus játékot játszanak. Harmóniában.” 
(Dr. Bagdy Emőke)


Zsóka 52 éves, művelt, jó humorú, pedagógus pályán dolgozó, jelentősen túlsúlyos, egyedül élő nő. Kiváló pedagógus, hihetetlen érzékkel nyúl a gyermekekhez, akik rajonganak érte és az általa oktatott tantárgyért. A mindig vidám, jókedvű hölgy súlyos terheket cipel lelke mélyén. Egy pszichodráma módszerrel vezetett önismereti csoportban lehettem lelki utitársa az önmagáért vívott küzdelemben.
Ebből az egyéves munkából most egyetlen epizódot szeretnék megosztani, azt a játékát melyre azzal a kérdéssel jelentkezett be, hogy “Mit tegyek az életben maradásomért?”

Zsóka három éve vesztette el szüleit. Édesanyja csecsemő korától betegséggel küzdött, később a korábban italozó édesapja is megbetegedett. Az élete arról szólt, hogy ápolta szüleit. 10 éves korában még azt is megtiltotta az édesanyja hogy sírjon, beszéljen fájdalmáról, félelméről. Azt hitte édesanyja, ezzel segíti kicsi lányát. Az eredmény az lett, hogy Zsóka lelkében letiltódott az érzések megélése, kifejezése.
A lélek fájdalma a testen keresztül jelzett. Zsóka egyre több betegséget gyűjtött össze: fülfájás, cukorbetegség, magas vérnyomás, veseprobléma, stb. Önmagát a pszichoszomatika állatorvosi lovának élte meg. Néhány betegségben átélte az orvosok tehetetlenségét is. Miután feloldotta lelkében az érzés letiltásnak blokkját, figyelme a testére kezdett irányulni. Kezdte érezni is, nagy bajban van a teste. Az eszével tudta, komoly gondok vannak. Például az éhgyomri vércukra 12.8 volt, mégsem tudta elszánni magát orvosi segítségkérésre. Pedig a kórház legjobb diabéteszes főorvosához - aki országos szaktekintély - egyenes útja volt. 22 éves kora óta ismerte, hiteles, nagytudású orvosnak tartotta. Minden testét érintő további vizsgálattól, és kezeléstől mereven elzárkózott.

Játékában nyitó képében azzal szembesült, a halálfélelem gúzsba köti beteg testét, lelkét, rátelepszik az életére.


Ekkor tudatosult benne, hogy a halálfélelem először csecsemő korában jelent meg benne, amikor anyja úgy szoptatta, hogy ölelni nem tudta. Az egész eddigi életét a halálfélelem uralta. Féltette nagyszüleit, szüleit, és még több szerettét a haláltól, küzdött odaadó ápolással a haláluk ellen, és úgy érezte alul maradt a küzdelemben. Végül megadta magát a halálnak, esélytelennek élte meg az ellene való küzdelmet. Lelkében egybeolvadt szerettei és saját halála.
A következő kép a játéktérben a temető, a halál birodalma. Itt számba vette kik, mik  vannak eltemetve.


A halál birodalmában találta nagyszüleit, szüleit, meg nem fogant gyermekeit, meg nem élt emberi kapcsolatait. Döbbenten ismerte fel, hogy halottként él benne önbizalma, önbecsülése, testi egészsége, párkapcsolata. Megértette miért, és hogyan kerültek oda, majd visszavitte őket az élő Zsókához. Tudatosult benne, hogy elfojtott halálfélelme akadályozta meg, hogy az életre fókuszáljon. A haláltól visszaszerzett önbizalommal, önbecsüléssel már meg tudta ölelni beteg testét, tudott szeretettel felé fordulni.

A játék végére azt érezte, képes elindulni a teste gyógyításához vezető úton. “Most már tudom, nekem nem a halállal, hanem az élettel van dolgom. A halál csak a gyógyíthatatlan betegség végső állomása, amitől én még messze vagyok.”


2012. november 8., csütörtök

Veszteségélmény, búcsú és újjászületés

2013. elején induló önismereti pszichodráma csoportot indítunk, mely előtt módszerbemutatót szervezünk "Elengedés" témakörben Novák Magdolnával

Veszteségélmények
Búcsú és Újjászületés

Az elhagyottságból, csalódottságból, bűntudatból és dühből fakadó ellentmondásos érzés-zűrzavar gyötör?
Van remény az elengedésre!

Hogyan engedd el amit már nem tarthatsz meg?
Melyek a gyászfolyamat szakaszai?
Pszichodráma játékvezetői gyakorlatunkban több száz élethelyzet feldolgozásában segítettünk

Nézd meg írásainkat:

Látogass el pszichodráma módszerbemutatónkra
november 17-én, szombaton 8.30 - 13.30-ig a Kazinczy utca 6/1. szám alá

Megfelelő létszám esetén tarjuk meg a találkozást.
Csoportvezetők: Galambosné Varjú Blanka és Novák Magdolna
Részvételi díj: 5.000 forint

Jelentkezés e-mailben:
vagy
Hívd ez a számot: 30/23-19-216 (Galambosné Varjú Blanka)