Családterápia

CSALÁDTERÁPIA
Galambosné Varjú Blanka és Novák Magdolna 2003 óta együtt végzünk pár- és családterápiát:
Első lépésként midegyik felet meghallgatva közösen megfogalmazzuk, hogy mi a probléma, és kinek mi a része a probléma keletkezésében...; valaint azt, hogy mi az a konkrét változás amire vágynak...

A családterápiáról általánosságban:

A családterápia szokásos céljai a kommunikáció javítása, a családi problémák megoldása, a speciális családi helyzetek megértése és kezelése, a jobban működő otthoni környezet megteremtése.

Szinte minden család szembesül valamiféle működési zavarral, de a legtöbb család képes rá, hogy megtartsa vagy visszaszerezze a teljesség és a boldogság érzését, és ennek egy kiváló eszköze a családterápia.

A családterapeuta segítségével lehetősége van a család minden tagjának a számukra nehéz, alkalmanként elviselhetetlen helyzetről beszélni. Közösen kimunkálódhat egy mindenki számára elfogadhatóbb közös jövő és az ahhoz vezető járható út. Ezen az úton mindenkinek megvan az önként vállalt egyéni felelőssége. Tudja, neki mit kell tennie ahhoz, hogy életük jobb legyen.

A változás közös útján pedig mindenki nyertesnek érezheti magát, ami mintát, bátorítást és erőt ad az újabb nehéz helyzetek leküzdéshez.

Amikor a válást fontolgatják, többnyire nincs erejük egyedül a változtatásra. Ebben a helyzetben sokat segíthet, ha párkonzultációban közösen végiggondolják mi az oka annak, ami az elviselhetetlen együttéléshez vezetett. Amikor két ember kapcsolata megromlik, abban mindkét félnek megvan a saját része. A családi működés törvényeinek ismeretében, egy hatékonyabb kommunikáció, ill. problémakezelés birtokában képesek lehetnek kölcsönösen változni, jobban megérteni, elfogadni egymást. 

Ha útjaik mégis külön válnak, elengedhetik egymást, harag és gyűlölködés nélkül.
A gyermekük jövője szempontjából is elengedhetetlen, hogy egy életen át lássák egymás értékeit, tiszteljék egymást. Megengedjék érzelmileg, hogy gyermekük mindkét szülőt egyformán szeresse. Fontos, hogy válás után se szakadjon meg a szülők rokonságával a korábbi kapcsolat. A nagyszülői, unokatestvéri, baráti kapcsolatok ápolása a gyermek lelki egyensúlyát védi.

Galambosné Varjú Blanka és Novák Magdolna 2003 óta együtt,  végzünk pár- és családterápiát:

Amikor egy családdal kezdünk dolgozni, mindjárt az elején tisztázzuk, hogy a közös munkának akkor van értelme, ha mind a két fél elkötelezett abban, hogy újra építsék a kapcsolatot.
Nem elég a verbális elköteleződés, hanem belülről kell érezzék, hogy készek változni, ezért a kapcsolatért.
Első lépésként midegyik felet meghallgatva közösen megfogalmazzuk, hogy mi a probléma, és kinek mi a része a probléma keletkezésében.

Áttekintjük,  mi az a konkrét változás amire vágynak.

Ezt követi az úgynevezett terápiás szerződéskötés, melyben meghatározzuk a konkrét célokat, valamint a várható időtartamot is. A terápiás célt a család és a terapeuták közösen határozzuk meg, döntjük el. Lényeges, hogy olyan célt tűzzünk ki, amelynek elérése minden családtagnak fontos, motivált legyen.
Havonta egyszer, két órában találkozunk a párokkal, és minden ülést ketten vezetünk. Rendkívüli helyzetben lehet maximum kétszer kéthetente.
Egy jól sikerült indulásnál a párok nagyon motiváltak a közös munkára.
A hangsúlyt a két találkozás közötti időszakra tesszük. Igazából a jól feladott házi feladatok viszik előre a kapcsolatot ezen keresztül tudják megtapasztalni a párok a változást. Amennyiben probléma merült fel a házi feladat elvégzésekor, akkor kiderítjük, hogy mi volt ennek az oka. Ezt követően megpróbáljuk képessé tenni őket a feladat elvégzésére vagy, átgondoljuk a más irányba haladást.

Gyakori kérdés, hogy meddig tart egy családterápia?

Tapasztalatunk, hogy általában öt- hat találkozás elegendő, jellemzően az első két találkozás után lehet valószínűsíteni a szükséges találkozások számát. - ami akár egy hosszabb folyamat 10-25 is lehet. Ezt módosíthatja újabb probléma rendezésnek kérése.

Milyen problémákkal fordultak hozzánk a 20 év alatt a családok:

Család születik - hogyan tovább?
Családi életciklusváltással járó nehézségek (pl. elköteleződés, házasságkötés, kisgyermek születése, kamasz gyerek a családban, felnőtt gyermekek kibocsátása, stb.)
Mozaikcsaládok nehézségei: én gyerekem te gyereked mi gyerekünk...
Gyászfeldolgozás: gyermek, - szülő, - társvesztés a családban.
Örökbefogadás.
Gyermekneveléssel kapcsolatos elakadások.
Üres fészek: ketten maradtunk mit kezdjünk egymással.
A család kommunikációs zavarai: Elakadt kommunikáció, nem tudják egymást meghallgatni.
Tartós magány és okai egy párkapcsolaton belül.
A szülő, mint problémaforrás a párkapcsolatban, mi váltja ki, mit lehet tenni.
Féltékenység, megcsalás, külső kapcsolat.
A gyermekkorban meg nem kapott elismerés hiánya, mint párkapcsolati probléma forrása.
Értékrendek ütközése a párkapcsolatban.
A család, mint gazdasági közösség működtetésében feszültségek.
Újrakezdés, családdá válás.
Hogyan építsük újra az elvesztett bizalmat.
Betegség a családban; együttélés gyógyíthatatlan, ápolásra szoruló beteggel a párkapcsolatban.
Konfliktuskezelés a párkapcsolatban, a családban.
Párkapcsolatban jelentkező szexuális zavarok.

Javasolt szakirodalom, ami nagyban segítheti az önálló munkát is.
F. Várkonyi Zsuzsa: Tanulom magam
Shannon Ashley: Mérgező szülők
Dr. Vekerdy Tamás: Kicsikről nagyoknak
Dr. Vekerdy Tamás: Jól szeretni
Otthonról hoztuk Családi mintáink és a párkapcsolataink (Dr. Angster Mária, Prof. Dr. Bagdy Emőke, Kozma-Vízkeleti Dániel, Dr. Lukács Liza, F. Várkonyi Zsuzsa, Pál Ferenc, Orvos Tóth Noémi, Popper Péter)
Orvos Tóth Noémi: Örökölt sors
Csernus Imre: Én és te



SEGÍTŐ BESZÉLGETÉS
 - egyéni konzultáció -
Személyes konzultáció keretében lehetőséget kínálok a nyomasztó lelki gondok kibeszélésére, megéretésére, a probléma megoldásához vezető út megtalálására. Beszélgetés közben egyik meghatározó tanítómesterem Ágnes Begin szavai vezetnek.

                    Ágnes Begin: Figyelj és hallgass rám

Ha arra kérlek, hogy hallgass rám
és Te tanácsot adsz
nem teljesíted kérésemet.

Ha arra kélek, hogy hallgasd meg
érzéseimet, és te elmagyarázod,
miért rossz, hogy így érzek,
akkor rám tiportál.

Ha arra kérlek, hogy hallgass meg,
és te úgy érzed, hogy valamit tenned kell,
hogy problémám megoldódjon,
bocsáss meg, de én úgy érzem, hogy
te süket vagy.

Nem kértem mást, csak, hogy figyelj
és hallgass rám.
Nem kértem, hogy tanácsolj,
sem hogy tegyél,
nem kértem mást, csak hogy
meghallgass.

Nem vagyok tehetetlen,
csak gyönge és elesett.
Amikor teszel valamit helyettem,
amit nekem kellene tenni,
csak alátámasztod félelmemet és
gyöngeségemet.

De ha elfogadod, hogy úgy érzek, ahogy érzek,
még ha ez az érzés számodra érthetetlen is,
lehetővé teszed, hogy megvizsgáljam
és értelmet adjak az érthetetlennek.
Ha ez megtörténik, a válasz világossá válik,
és tanácsra nincs szükség.

Talán azért használ sok embernek az imádság,
mert Isten nem ad tanácsot, sem megoldást,
figyel és meghallgat, a többit ránk bízza.

Tehát te is arra kérlek, figyelj és hallgass rám.
Ha szólni akarsz, várj egy ideig,
és akkor én is tudok rád figyelni.



PSZICHODRÁMA
A pszichodráma Jacob Levy Moreno (1889 – 1974) nevéhez kötődik.
A pszichodráma feltáró és tüneti jellegű csoportos személyiségfejlesztő módszer. Értelmi és érzelmi szinten tudatosít, fizikai szintű átéléssel. A lélek valóságát cselekvésen keresztül tárja fel, az élmények, lelki tartalmak, konfliktusok eljátszása segítségével. Mindig az egyén személyes teherbírását, belső erejét, céljait hagyja érvényesülni. Eközben kezében tarja az egyén az élete alakításáért a felelősséget, hiszen ő tudhatja igazán, mire van szüksége.
A pszichodráma módot ad érzelmi, kapcsolati konfliktusok feltárására és korrekciójára. Ezzel párhuzamosan a személyiségszerkezet sajátosságainak, fejlődési elakadásainak átdolgozására irányul.
A csoportban a sorsközösség bázisán kialakuló bizalom és elfogadás önmaguk teljesebb elfogadásához vezethet. Ezzel párhuzamosan mások játékát nézve, vagy abban játszva felfedezhetik saját konfliktusaikat, elrejtett érzéseiket, elhárítási módjaikat. A csoport tükörszerű visszajelzésével a szociális tanulást segíti, s az újfajta szerepek, vagy kapcsolati minták a csoport védett közegében kipróbálhatók, gyakorolhatók. A pszichdráma technikák lehetővé teszik, hogy résztvevők belső világa, rejtett vagy kifejezhetetlen érzései külsőleg láthatóvá, és átélhetővé váljanak. Így segíti a probléma átdolgozását, a korrekciós élményeket és a katarzist.

Novák Magdolna pszichodráma vezetővel közel tíz éve vezetünk csoportokat. Az általunk kísért emberek tipikus problémái voltak:
fel nem dolgozott gyász, veszteség,
rosszul kezelt kapcsolati konfliktus szülővel, gyermekkel, társsal, főnökkel,
túlvállalás az élet különböző területén (munka, család),
önmaga igényeinek háttérbe szorítása, túl sok áldozatvállalás
a nővé és a férfivá válás folyamatában való elakadás, melynek hátterében gyakran a bántalmazás különböző módjaival találkoztunk: érzelmi, fizikai, szexuális.

A morenói szerepelmélet az egészséges fejlődésre épít. A pszichodráma arra a megközelítésre épül, amely az embert veleszületetten társas lénynek tekinti. Az egyént nem önmagában, hanem szociális atomjával együtt tarja a legkisebb vizsgálható egységnek, ebbe tartoznak bele azok a legfontosabb kapcsolatok, amelyek az egészséges fejlődéshez is nélkülözhetetlenek. A szociális atom által képszerűvé vált konfliktusok, nehézségek mutatják meg azt, hogy mivel van dolga az egyénnek. A feldolgozó munka során juthatunk el a probléma lelki gyökeréhez.
A szociális atom kirakását önismereti tesztként használjuk munkánkban. A csoportmunka első szakaszában készítik el a résztvevők a szociális atomjukat. Mi kövekkel, kagylókkal dolgozunk. Először kiválasztatjuk a csoporttag saját „én-kövét”, mely köré rendezi el a számára fontos emberek (élő vagy halott), dolgok, értékek köveit. 
Íme egy példa, Ibolya szociális atomja:
Az én-köve egy áttetsző, fehér kő. Közelében jelenlegi családja. A   fekete, szúrós kagyló a 17 éve halott anyát szimbolizálja. A hatalmas kövek a jelenlegi konfliktusainak nagyságát jelenítik meg. Az a nagymama szorul ma ápolásra, aki Ibolya édesanyját (a saját lányát) sosem ápolta, helyette Ibolyának kellett helyt állnia
12 évesen. A nagymama ma állandóan elégedetlen a napi rendszeres törődéssel. 
Anyósával és sógornőjével konfliktusos kapcsolatban él, ami megkeseríti hétköznapjait. Ibolya a férje helyett küzd anyósa és családjának szeretetéért és még csak nem is tud róla.

A lelki problémák megdolgozása után egy év múlva Ibolya szociális atomja a következőképpen néz ki:
 Az „én-köve” egy élettel teli rózsaszín kő, az egy éve önmagának választott áttetsző kő most a csoportmunkában elgyászolt édesanyját jelképezi. Ezzel párhuzamosan a nagymama semmilyen formában nem került fel, az anyós kisebb köve egy élhető kapcsolatot jelképez.
A csoportban elvégzett lelki munka hosszútávon kihat az életünkre. Ibolya a csoportzárást követően februárban középfokú írásbeli és szóbeli nyelvvizsgát tett, májusban emelt szinten újból érettségizett a főiskola tanulmányihoz szükséges tárgyakból, majd júliusban felvételt nyert arra a főiskolára, ami gyermekkori álma volt. A tanulásban teljes elakadást okozott édesanyja fel nem dolgozott elvesztése. A 14 évesen kitűnő kislány, bukdácsolva fejezte be a középiskolát, azóta mostanáig semmilyen vizsgára nem vállalkozott. A lelki súlyok elengedése mostanra tette lehetővé  testsúlyának csökkenését.